Ogólne warunki sprzedaży

Niniejsze Ogólne Warunki Sprzedaży (zwane dalej OWS) stosuje się przy sprzedaży towarów oferowanych przez POL-NIL S.A.  z siedzibą w Warszawie, zwaną dalej SPRZEDAJĄCYM.

  1. Sprzedaż towaru realizowana jest w oparciu o zamówienie ODBIORCY, które powinno zawierać wszystkie niezbędne elementy, w tym jednoznacznie określone wymagania jakościowe oraz ilość towaru wyrażoną w zwyczajowo przyjętych dla danego produktu jednostkach miary i wagi. Dla surowców o nietypowych wymaganiach ODBIORCA dołączy specyfikację jakościową.
  2. ODBIORCA składając zamówienie akceptuje jego realizację na warunkach zawartych w OWS. Wszelkie zmiany do postanowień OWS, zaproponowane przez ODBIORCĘ przy składaniu zamówienia, wymagają pisemnej zgody SPRZEDAJĄCEGO pod rygorem nieważności.
  3. SPRZEDAJĄCY zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia zamówienia w następujących okolicznościach:
    1. zamówienie jest niezgodne z ofertą,
    2. zamówienie złożono po upływie terminu ważności oferty,
    3. zamówienie nie spełnia wymogów określonych w OWS,
    4. ODBIORCA nie reguluje swoich zobowiązań względem SPRZEDAJĄCEGO w ustalonym terminie,
    5. wystąpiły przyczyny o charakterze siły wyższej.
  4. UMOWA SPRZEDAŻY, zwana dalej UMOWĄ, zostaje zawarta w momencie przekazania ODBIORCY potwierdzenia zamówienia, w którym określa się: przedmiot umowy, ilość, cenę, walutę, w jakiej nastąpi rozliczenie transakcji, warunki i termin dostawy
  5. Cena jednostkowa towaru podana w ofercie i potwierdzeniu zamówienia jest ceną netto (bez VAT) wyrażoną w dewizach lub PLN. Rozliczenie transakcji następuje na podstawie faktury VAT, wystawionej w dniu sprzedaży w dewizach lub PLN w oparciu o tabele kursów Banku Handlowego w Warszawie S.A. – dewizy sprzedaż.
  6. W przypadku przedpłat w wysokości 100% wartości towaru, realizowanych na podstawie faktury pro forma, ostateczne rozliczenie następuje na podstawie faktury VAT wystawionej w dewizach lub w PLN w oparciu o kursy walut Banku Handlowego w Warszawie S.A. z dnia wystawienia faktury pro forma.
  7. W przypadku przedpłat w wysokości innej niż 100% wartości towaru, realizowanych na podstawie faktury pro forma, ostateczne rozliczenie następuje na podstawie faktury VAT wystawionej w dewizach lub w PLN w oparciu o kursy walut Banku Handlowego w Warszawie S.A. z dnia wystawienia faktury VAT.
  8. Warunki płatności za dostarczony towar są ustalane przez SPRZEDAJĄCEGO i ODBIORCĘ przed zawarciem UMOWY. Opóźnienie w płatnościach spowoduje obciążenie ODBIORCY odsetkami ustawowymi za opóźnienie w transakcjach handlowych zgodnie z postanowieniami Ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych (tj. z dnia 10 maja 2016 r. – Dz.U. z 2016 r. poz. 684) SPRZEDAJĄCY może uzależnić wydanie towaru od uregulowania należności przez ODBIORCĘ.
  9. Dostawy towaru realizowane są zgodnie z regułami INCOTERMS 2010, normą ISO 9001:2015, w oparciu o procedury Systemu Zarządzania Jakością obowiązujące w przedsiębiorstwie SPRZEDAJĄCEGO oraz Rozporządzeniem Nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) w sprawie REACH ( Dz.U. L 136 z 2006 z póź. zm.).
  10. W przypadku dostaw bezpośrednich ODBIORCA zobowiązany jest do powiadomienia SPRZEDAJĄCEGO o fakcie otrzymania towaru najpóźniej następnego dnia po zrealizowaniu dostawy.
  11. Towar dostarczany jest w oryginalnych opakowaniach producenta/dostawcy.
  12. Obrót opakowaniami, w których będą dostarczone produkty określone w przepisach o substancjach i preparatach chemicznych jako bardzo toksyczne, toksyczne, rakotwórcze, mutagenne lub niebezpieczne dla środowiska, reguluje Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. z 2013 r., poz. 888 z póź. zm.).
  13. Towar oznakowany jest zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz Kartą Materiałową wymaganą przez wewnętrzny System Zarządzania Jakością funkcjonujący w firmie SPRZEDAJĄCEGO. Kartami Materiałowymi nie są oznaczane towary dostarczane bezpośrednio do ODBIORCY, tj. z pominięciem magazynu SPRZEDAJĄCEGO.
  14. SPRZEDAJĄCY i ODBIORCA zobowiązani są do zapewnienia przewozu towaru będącego przedmiotem UMOWY, środkami transportu spełniającymi wymogi wynikające z Ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (U. nr 227 z 2011 r., poz. 1367 wraz z późniejszymi zmianami) i wydanych na jej podstawie przepisów wykonawczych oraz Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 3 grudnia 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz.U. z 2015 r., poz. 2101 z późniejszymi zmianami). Niespełnienie warunków transportowych przez stronę posiadającą gestię transportową będzie skutkować odmową załadunku towaru na pojazd, a wszelkie koszty powstałe z tego tytułu obciążą stronę organizującą przewóz.
  15. Rozładunek dostaw realizowanych środkami transportu SPRZEDAJĄCEGO leży w gestii ODBIORCY.
  16. ODBIORCA zobowiązany jest do sprawdzenia otrzymanej dostawy pod względem jej zgodności z zawartą UMOWĄ. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek braków w dostawie lub wad towaru ODBIORCA niezwłocznie powiadomi SPRZEDAJĄCEGO i sporządzi stosowną dokumentację na okoliczność stwierdzonych niezgodności.
  17. ODBIORCA zobowiązany jest do składania reklamacji w formie pisemnej z podaniem dokładnego opisu wady w następujących nieprzekraczalnych terminach:
    1. reklamacja ilościowa – 14 dni od daty otrzymania towaru przez ODBIORCĘ
    2. reklamacja jakościowa –30 dni od daty otrzymania towaru przez ODBIORCĘ
  18. W przypadku zaistnienia okoliczności spowodowanych siłą wyższą dopuszczalne jest zawieszenie wykonywania całości lub części zobowiązań podjętych przez SPRZEDAJĄCEGO w związku z zawartą UMOWĄ.

Przez zaistnienie siły wyższej będzie traktowane wystąpienie zdarzenia zewnętrznego, którego nie można było przewidzieć lub zapobiec jego skutkom o nadzwyczajnych rozmiarach lub zasięgu a w szczególności:

  1. kataklizmy naturalne np. powódź, trzęsienie ziemi, huragan, pożar, eksplozja, inne klęski żywiołowe,
  2. konflikty wojenne, gwałtowne rozruchy, akty terroryzmu oraz akty władzy publicznej, którym należy się podporządkować,
  3. konflikty pracownicze, strajki o charakterze generalnym, blokady zakładów pracy, niszczenie maszyn i urządzeń wykorzystywanych w produkcji i transporcie,
  4. interwencje władz państwowych, samorządowych np. cofanie koncesji, przydziałów, zezwoleń,
  5. trudności transportowe, zaopatrzeniowe, jakie wynikają z nieprzewidywalnych zjawisk przyrodniczych, blokad dróg, szlaków  komunikacyjnych, przejść granicznych.

O fakcie zaistnienia siły wyższej SPRZEDAJĄCY niezwłocznie powiadomi ODBIORCĘ. Jeżeli okoliczności siły wyższej trwają przez okres 90 dni, SPRZEDAJĄCY będzie zwolniony z podjętych zobowiązań w związku z zawartą UMOWĄ.

  1. Wszelkie odstępstwa od zapisów w OWS, regulowane są odrębnymi umowami zawartymi przed realizacją zamówienia.
  2. Ewentualne spory mogące wyniknąć przy realizacji zamówienia ODBIORCY będą rozstrzygane na drodze polubownej. W przypadku niemożliwości osiągnięcia porozumienia, spory będą rozstrzygane przez Sąd Arbitrażowy przy Krajowej Izbie Gospodarczej w Warszawie, zgodnie z Regulaminem tego Sądu. Rozstrzygnięcia Sądu Arbitrażowego są wiążące dla ODBIORCY i SPRZEDAJĄCEGO.

Warszawa, 01/08/2017